Det har aldri vært enklere å selge bolig.
De fleste av oss har flyttet én eller flere ganger i løpet av livet. Solgt bolig, kjøpt ny – og solgt igjen. Sjansen er stor for at vi kontaktet en eiendomsmegler i nærområdet for å gjøre jobben. Det er slik vi alltid har gjort det – og det har alltid fungert.
Så hvorfor lanserer DNB Eiendom nå Samsolgt?
– Vi gikk tilbake til utgangspunktet for alt vi jobber med. Deretter stilte vi oss spørsmålet: Hvordan kan vi gjøre boligsalget bedre, smidigere og smartere? Finnes det en annerledes måte å levere meglertjenester som tar i bruk ny teknologi, og samtidig fjerner noen av ulempene ved den tradisjonelle måten å jobbe på?
Dette spørsmålet stilte Christian Johannessen og resten av teamet hos DNB Eiendom seg.
Det tok ikke lang tid før svaret kom.
– Ja, dette kan vi gjøre bedre.
Skal du selge? Snakk med en Samsolgt-megler.
– Med Samsolgt har vi gått gjennom hele salgsprosessen fra A til Å. Og vi har funnet ut at mange trygt kan gjøre litt av jobben selv, uten at det påvirker resultatet av salget. Fordi vi har laget Samsolgt med helt ny teknologi, gjør vi det svært enkelt for alle å bidra litt selv, forteller Christoffer hos Samsolgt.
– Vi har laget Samsolgt som en superenkel digital tjeneste som kombineres med profesjonell eiendomsmegling fra DNB Eiendom. Resultatet er at folk sparer svært mye penger, i bytte mot litt innsats. Kundene våre har alltid umiddelbar tilgang på hjelp fra våre beste meglere hvis de trenger det. Men vi holder dem i hånda hele veien, og sørger for at hele prosessen går smidig.
– På grunn av dette kan vi fastprise boligsalget i Samsolgt. Kostnaden er halvparten av hva et tradisjonelt megleroppdrag ville kostet.
Christian Johannesen har jobbet som eiendomsmegler i DNB Eiendom i over ti år. Først som tradisjonell megler, og de siste årene i Samsolgt. Så hva er forskjellen på tradisjonell eiendomsmegling og Samsolgt?
– Hovedforskjellen er at vi har digitalisert alt som kan digitaliseres. Dette gjør at kundene kan gjøre litt mer selv, og samtidig redusere meglerprisen med 50 %. Vi overlater kun de enkleste oppgavene til kundene våre, og ser at de faktisk synes det er gøy.
I Samsolgt begynner salget med et digitalt møte mellom megleren og kunden. For de fleste er det viktig med et personlig møte før de signerer kontrakten, så den første samtalen er viktig.
– I det innledende møtet før kontraktsignering får kunden en gjennomgang av hele Samsolgt-prosessen og hvordan selve tjenesten fungerer. Tilstandsrapport av takstperson, digital salgsoppgave med Finn-annonse og visningspakke er inkludert. Kunden behøver foreløpig ikke foreta seg noen ting, og betaler heller ingenting av fastprisen før boligen er solgt, forteller Christian.
– Med Samsolgt kan kundene selv velge hvilken fotograf de vil benytte. Vi har håndplukket de beste i bransjen, og kundene kan selv velge den fotografen de liker best – og booke tid selv.
– Vi lar også kundene holde visningen selv. Er det én tilbakemelding vi ofte får, så er det at visningene gir stor mestringsfølelse, og er en kjempehyggelig ting å gjøre. Til tross for at det ofte er akkurat dét folk er mest nervøse for i forkant. Kundene kjenner sin egen bolig og sitt eget lokalmiljø best, så her er det selger som er eksperten.
– Dessuten ser vi at salgsprisen blir minst like god. Og det er gøy!
Vår superenkle digitale plattform hjelper deg med dette. Velg blant ledende fotografer og takstpersoner. Til Finn-annonsen hjelper vi deg gjerne, hvis du ønsker det.
Visningen holder du selv. Men ta det helt med ro! Vår inkluderte visningspakke og kyndig veiledning fra megler, gjør at dette er noe Samsolgt-kunden syns er aller morsomst. Deretter gjennomfører megler budrunden.
Det første du gjør er å booke et digitalt oppstartsmøte. Deretter kommer megler hjem til deg på befaring. Nå er du i gang!
Med Samsolgt betaler du alltid fastpris.
Ingvild Nesting solgte boligen på Grefsen i Oslo gjennom Samsolgt. Hun er opptatt av trygghet i boligsalget, men også å delta i prosessen selv. Samtidig er det viktig for henne å få hjelp av en profesjonell megler underveis.
– Det er jeg som har bodd i boligen og kjenner min egen bolig best. Nabolaget, plusser og minuser ved boligen, og hva som er gjort av håndverk i boligen, er det jeg som kan fortelle mest og best om – og mer troverdig enn megler, mener Ingvild.
– Samtidig er det trygt å få en profesjonell vurdering av takstperson og bistand av megler som kommer hjem på befaring. Resten av prosessen går veldig raskt og smidig, forteller hun.
Kombinasjonen av trygg veiledning og selvstendighet i prosessen er ting Ingvild trekker fram som mest positivt med DNB Samsolgt.
– Samsolgt-megleren tok raskt kontakt da jeg meldte interesse. Etter befaring brukte jeg timeplanen inne i portalen, og booket takstmann og fotograf når det passet meg. Etter visning er det megler som styrer budrunden. Det føler jeg ikke at jeg har kompetanse til, så det er helt perfekt at en proff megler tar hånd om det. Jeg har aldri følt meg alene i prosessen, for jeg kan jo alltid chatte med eller ringe til megler med de spørsmålene jeg har. Det er kun visningen jeg har gjort helt alene, men med god hjelp og briefing i forkant.
Selve visningen er altså ofte høydepunktet i prosessen for mange Samsolgt-kunder. For Ingvild var det spesielt gøy å møte de potensielle kjøperne.
Christoffer Hveem er en av konseptutviklerne bak tjenesten. For ham har det vært viktig å skape noe folk vil bruke fordi de føler det passer for dem.
– Samsolgt er verken en selg-bolig-selv-løsning eller tradisjonell eiendomsmegler. Vi skal være det beste fra begge verdener. Nå er det ikke sånn at vi tror at dette kommer til å erstatte den tradisjonelle megleren, men for mange er Samsolgt helt ideelt og gir en merkbar merverdi.
– Kundene våre får en profesjonell part med faglig kompetanse, og som tar seg av alt det tekniske og juridiske. Men enkelte deler av prosessen kan kundene våre gjøre like bra selv.
– Resultatet er at de betaler halvparten av hva det ellers hadde kostet.